onsdag 19 juni 2013

Tiebreak

Det har inte varit någon rolig dag idag. Gick back i de 6 första matcherna, kom tillslut ner på minus 1.400 sek totalt på dagen.

Lyckades få två tiebreak till emot mig. 9 av 9 idag. Ni förstår inte hur mycket back jag ligger på tiebreak genom åren. Det vill sig liksom inte. Ofta kliver jag av innan, men ibland så vill man ju gärna ha position för att kunna trada eller finner ett värde på någon spelare. Men de går nästan aldrig min väg och det är inte så att jag alltid sitter på skrällen. Snarare tvärtom. Om jag skulle spela på att Djokovic skulle vinna ett tiebreak mot Bartoli, så skulle Bartoli vinna. Antagligen med 7-0 också.

Och vad höll den rutinerade Simon på med i sin match mot den orutinerade Edmund som gjorde sin första match på ATP-touren?

Kyle Edmund
Född: 1995
Rankad: 442

Han vann visserligen i 2 raka men det satt hårt inne.

Första set var jämt och Simon kammade hem det i ett tiebreak (såklart). Sen tänker man ju att nu måste den stackars unga killen, som ändå var hyfsat nära att ta första set, vara knäckt. Simon stod i 1.11 efter första set vilket jag tyckte var ett bra odds på honom. Speciellt med tanke på startoddset som var under 1.20. Men nejdå, Simon ser till att tappa sin serv i första gamet. Ett servgenombrott som han i och för sig tar tillbaka med detsamma. Och där borde ju han någonstans koppla greppet om matchen helt. Men efter att ha förlorat bl a en matchboll vid 5-4* så går sedan även andra set till tiebreak. Jag sitter med pengar på Simon, men jag lägger över allt på Edmund (0 på Simon). Tänker, att om jag ändå redan har förlorat alla tiebreak idag så kan jag lika gärna förlora ett till. Dessutom rent statistiskt så borde jag kunna få in det även om allt givetvis talar för Simon - och självklart går han direkt fram till 4-0 och sen vinner han det med 7-3. Nu känns det någonstans som att det är mitt fel att Edmund inte fick vinna matchen. Förlåt Edmund, hade jag haft position på Simon i tiebreaken så hade du med största sannolikhet vunnit i 2 raka set.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar