måndag 28 januari 2013

Ny vecka!


Jag måste säga att det är rätt trevligt ändå att både världsettan på damsidan och herrsidan vinner årets första Grand Slams, även om jag kan tycka att Azarenka fick en lite väl lätt resa på vägen genom att möta Niculescu, Daniilidou, Hampton, Vesnina, Kuznetsova och Stephens på väg till finalen, dvs inte en enda spelare topp 10. Hennes motståndare Na Li var tvungen att slå ut både världsfyran Radwanska och världstvåan Sharapova för att ta sig till final. Na Li hade också varit en värdig vinnare men hon hade lite otur i matchen efter att ha tagit första set då hon råkade ut både för vrickade fötter och ett fall som resulterade att hon slog bakhuvudet.

Men det är starkt av Azarenka att vinna AO för andra året i rad!


Djokvovic imponerar ännu mer genom att vinna titeln tre år i rad och bli historisk. Hans tuffaste match på papperet innan finalen skulle bli Ferrer i semin, men det blev en lätt nöt att knäcka för värdsettan då han bara släppte 5 game på 3 set. Däremot hade han en riktigt kamp mot Wawrinka i fjärde rundan. En match som gick till 5 set och där Wawrinka hade ett flertal virituella matchbollar. 

I finalen höll han och Murray jämna steg i 2.5 set men sen tröttnade skotten och Djokovic kunde avsluta matchen över 4 set. Murray hade en tuff match mot Federer i semifinalen och han såg rätt sliten ut i slutet av matchen igår.

Årets skräll i AO var helt klart när Williams förlorade från set och break mot Stephens, annars gjorde väl de flesta toppspelarna sitt jobb. Stosur gjorde iofs en snabb sorti, men det var väl kanske inte helt oväntat ändå då hon inte hållt någon speciellt hög nivå de senaste matcherna. Förövrigt så läste jag någonstans att matchen mellan Monflis och Simon har utsetts till årets Paraolympic-match då det de var mer skadade än de handikappade som ställde upp i OS i London.

Den här veckan spelar damerna i Paris och Pattaya. Kvitova, Errani, Bartoli, Cibulkova och Vinci några av de som kommer att spela i Paris, i Pattaya är de stora namnen Ivanovic, Kirilenko och 2 gånger titelförsvararen Hantuchova.

Herrarna har spelledigt i veckan då det är Davis Cup i helgen. Federer som hade bett dem att flytta matcherna från Basel till Geneve, då han tyckte att pressen blir för stor på hemaplan (ifjol förlorade han på grus mot Isner, efter att lett med 1-0 i set) har nu klargjort att han inte ens kommer att ställa upp och spela för sitt lag. Schweiz ska möta Tjeckien och undra hur motiverad Wawrinka är efter förlusten mot Djokovic. Han måste ha haft svårt att sova både en och två nätter efter den matchen.

Annars då?

Jo, operation vända tillbaka på dygnet är i full gång. Dessutom så var jag på gymmet i morse. Jag har varit mer eller mindre sjuk sen i början av december så jag ligger efter med träningen. Dessutom är det inte bra för formen att spendera den mesta av sin vakna tid framför datorn - någon som känner igen sig?

I alla fall så ska vi gifta oss i år om allt går som planerat och då vill man ju liksom kännas sig på topp, så 5 kg har jag väl tänkt att jobba bort på 2-3 månader och framförallt så har jag två maror inplanerade i år och aldrig att jag genomför en till otränad, det var fruktansvärt. Men det är segt att komma igång efter ett uppehåll, jag körde överkropp, superset i 25 min i morse sen sprang jag intervaller i 7 km och jag var helt slut när jag kom hem. Samma tempo som jag brukar hålla i 21 km orkade jag knappt hålla i 800m idag fast jag hade vila mellan varje intervall. Jaja, det brukar ge sig efter några pass.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar