måndag 1 juli 2013

Fråga

Hej Cecilia,

Till att börja med, tack för en intressant och läsvärd blogg.

Jag undrar hur du gör när du tradar under enskilda bollar i ett game. Eftersom livesändningar och uppdateringar för tennismatcher som man kan följa på tv eller på nätet alltid verkar ha en fördröjning som ibland verkar kunna vara flera minuter. Risken är ju att man tradar när man tror att matchen har en viss ställning, exempelvis 40-40, men att ställningen i samband med att man lagt sitt vad är förändrad eftersom bollen redan är färdigspelad, dessutom tar det ju ett visst antal sekunder att lägga själva vadet.

Själv tradar jag bara fotboll live eftersom man då inte har samma problem i och med att marknaden stängs vid mål och andra viktiga händelser.

Jag har också en annan fråga, och det är om du använder dig av någon speciell programvara när du tradar eller om du bara använder dig av Betfairs vanliga användargränssnitt.

/Oskar

Hej Oskar!
 
Ja, du har helt rätt i att det resultaten släpar och aldrig kommer i realtid. Att trada boll för boll och utgå efter livebilder eller scoreboard är lönslöst och du kommer att bli överkörd av någon annan eller få felodds matchade. Jag använder mig av de courtsiders och marketmarkers som ofta finns på marknaderna. Dvs att jag lägger upp odds mellan bollarna och sedan tar jag bort när jag ser att courtsidern eller den som är först på marknaden tar bort sina odds. Det gäller att lära sig att läsa marknaderna och med tiden kommer du att kunna se vem som har vunnit poängen eller om det är andraserv innan resultaten kommer.
 
Jag studerar alltid marknaden innan jag kliver in och tradar den aktivt. Det tar några bollar innan man märker hur de stora aktörerna agerar. I vissa matcher är det i stort sätt omöjligt att trada boll för boll så då får man hålla sig till att trada innan gamen eller välja ett tillfälle i gamet. En problematik är också när courtsidern skickar fel och du också skickar, då kan det bli kostsamt. Detta kan hända om det är ett domslut som blir korrigerat eller om spelaren tillkallar hawkeye. Jag skickar dock sällan stora spel om jag inte är säker på vem som vunnit bollen. Jag kan låta de ligga under bollen så länge courtsidern har kvar sina odds, men bara för att du ligger ute med ett vad betyder det inte att du får det matchat.
 
Finns det ingen courtsider på banan - vilket inte är så vanligt nu för tiden - så är det bara att köra efter det resultatet som kommer först då det är lika för alla, då är det ofta som jag är snabbast. Ibland kan courtsidern komma in under matchen.
 
Jag använder mig inte av någon programvara.
 
Lycka till!
Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar